آخرین اخبار

علت و علايم اعتماد به نفس پايين| افزايش اعتماد به نفس سلامت روان

علت و علايم اعتماد به نفس پايين| افزايش اعتماد به نفس

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اعتماد به نفس يکي از شرايط روحي است که شخص در آن بخاطر تجربه‌هاي قبلي، به توانايي‌ها و استعدادهاي خود در موفقيت انجام کارها بطور موفقيت‌آميز اعتماد و باور دارد. خصوصيت دارا بودن اعتمادِ به خويشتن نقش حياتي در توسعه و پيشرفت و موفقيت‌هاي يک فرد ايفا مي‌کند. پژوهشگران دريافتند که برخلاف آنچه تصور مي‌شود، اعتماد به نفس کودکان تا سن پنج سالگي به طور کامل شکل مي‌گيرد. محققان آمريکايي مي‌گويند کودکان زماني که پنج ساله مي‌شوند، از احساس اعتماد به نفسي برخوردار هستند که به لحاظ تکامل با بزرگسالان قابل مقايسه است.

افرادي که اعتماد به نفس پايين دارند، اغلب نسبت به خودشان سخت گير هستند. گاهي اوقات آنها حتي نمي توانند تعريف و تمجيد ديگران را بپذيرند ؛ چون آنها نسبت به مقصود ديگران ظنين هستند.در واقع آنها نسبت به خود شک دارند و مرتبا فکر مي کنند که لايق تعريف هاي ديگران نيستند و آنها دارند با او تعارف مي کنند.

 

علائم اعتماد به نفس پايين که شايع هستند:- به نظر و عقيده خود اعتماد ندارند- هميشه زياد فکر مي کنند- از چالش و رقابت هراس دارند؛ طوري نگران مي شوند که شما قادر به غلبه بر آنها نيستيد- با خودشان سختگير ولي با ديگران ملايم هستند- به طور مکرر به اضطراب و آشفتگي احساسي مبتلا مي شوند

 

علائم اعتماد به نفس پايين که کمتر شناخته شده هستند:- معتاد به کار کردن هستند:

در کار، انتظارات قابل تشخيص وجود دارد. اين افراد حتي اگر در محل کار با فشار روبرو شوند، در مقايسه با روابط با اجتماع که برايشان بسيار ناشناخته و غير قابل کنترل است، کار برايشان راه تر و آسان تر است. راه تر براي آنها يعني انجام کار خوب و برآورده شدن انتظارات. بنابراين برخي از افراد با عزت نفس پايين، تمرکز خود را روي کار انتقال داده و تمام انرژي خود را آنجا صرف مي کنند.

- بيش از حد دست بالا يا بيش از حد دست پايين گرفتن

بسياري از ما شنيده ايم که افراد با اعتماد به نفس پايين، موفقيت هاي کمتري دارند، زيرا آنها بيش از حد از چالش هاي جديد هراس دارند و به اندازه کافي اعتماد به نفس ندارند تا بتوانند از استعدادهاي خود استفاده کنند.آنها در يک مورد ديگر هم افراط مي کنند. برخي از آنها به شدت دلواپس شکست و طرد شدن هستند، در نتيجه بهترين تلاش خود را مي کنند تا برجسته باشند و ارزش خود را ثابت کنند.

 

دلايل اعتماد به نفس پايين چيست؟

بيشتر اوقات، اعتماد به نفس پايين ما ريشه در دوران کودکي ما دارد. تجربيات منفي اوليه که به عزت نفس پايين منتهي مي شوند شامل موارد زير است:

- مجازات مکرر- بي توجهي مکرر- فحش و پرخاش شديد- استاندارد هاي سختگيرانه والدين- زورگويي/تحريم- قرار گرفتن در معرض استرس يا نااميدي شخص ديگر- عدم تحسين، گرمي و يا محبت- زندگي در خانواده يا گروهي که اعضاي آن نسبت به يکديگر تبعيض قائل مي شوند.

دوران کودکي زماني است که ما "زيربناي احساسي Bottom Line" و "قوانين زندگي Rules for Living" مان را شکل مي دهيم که اين شکل در آينده بر خط فکري ما تاثير مي گذارد، به همين دليل تمام تجربيات منفي اوليه دوران کودکي ما مي تواند بر روي بزرگسالي ما تأثير بسيار طولاني داشته باشد.

 

"زير بناي احساسي Bottom Line" چيست و چگونه اعتماد به نفس شما را تحت تاثير قرار مي دهد؟

زيربناي احساسي، چگونگي احساس معمولي شما درباره چيزي، براساس تجربه اوليه شما است. براي مثال، چگونگي احساس شما، وقتي براي اولين بار خانه را ترک کرديد، باعث فعال شدن زيربناي احساسي شما، براي زماني مي شود که چيزهاي ديگري را در زندگي ترک کنيد.

زماني که درباره اعتماد به نفس پايين صحبت مي کنيم، زيربناي احساسي، در چگونگي رفتار اطرافيان شما با شما خواهد بود. همانطور که وقتي رشد مي کنيم، صداي افرادي که براي ما مهم هستند، زيربناي احساسي ماست.

آيا آنها مي گويند شما شايان ستايش هستيد، يا شما هميشه به اندازه کافي خوب نيستيد؟ آيا آنها از شما غفلت کرده اند که اين غفلت به شما احساس بي ارزش بودن مي دهد؟

اين اثرات بزرگ، باعث مي شود تا شما خود را فردي با اعتماد به نفس پايين ببينيد.

 

چگونه "زيربناي احساسي" "قوانين زندگي" شما را تعيين مي کند؟

بر اساس "زيربناي احساسي"، ما "قوانين زندگي" خود را، که راهکارهاي برخورد با زندگي است، تشکيل مي دهيم.به عنوان مثال، اگر اعتقاد داشته باشيد که شما هميشه نسبت به ديگران نامرغوب و درجه 2 هستيد، قانون زندگي شما اين مي شود: " بهتر است که کمتر صحبت کنيد و نمايش کمتري در جمع داشته باشيد" .

 

چگونه اعتماد به نفس پايين بر همه جنبه هاي زندگي شما اثر مي گذارد؟اعتماد به نفس پايين باعث مي شود که در عشق دچار سردرگمي شويد

با داشتن اعتماد به نفس پايين، انتظار مي رود که ديگر افراد به طور ناشايست با شما رفتار کنند. وقتي ديگران فقط کمي با شما خوش رفتاري مي کنند، شما بيش از حد لذت مي بريد و احساسات غير واقعي نسبت به آنها نشان مي دهيد.ديگران اين واکنش اغراق آميز شما را به راحتي با عشق و عاشق شدن اشتباه مي گيرند و اين امر باعث گريزان شدن اطرافياني که در ابتدا تمايل به دوستي با شما داشتند مي شود.

 

اعتماد به نفس پايين باعث مي شود که در يک رابطه شما خود را دست پايين بگيريد

همانطور که فکر مي کنيد شريک زندگي تان، برايتان زيادي خوب است، در واقع بار سنگيني را با خود حمل مي کنيد و چيزهايي که نبايد را تحمل مي کنيد. شما حتي گاهي اوقات در عشق دچار مشکل و سردرگمي مي شويد. آيا شما واقعاٌ او را دوست داريد يا شما فقط جرات صحبت کردن و بحث کردن با او را نداريد؟

 

ممکن است کارفرمايان شما احساس کنند مستعد نيستيد

افراد با اعتماد به نفس پايين، گاهي اوقات واقعا با استعداد هستند. اما آنها نمي دانند چطور بايد اين استعداد را به نمايش بگذارند. در هنگام ملاقات آنها ساکت هستند؛ در طي سخنراني بسيار ضعيف صحبت مي کنند؛ در گفتگوي روزانه از کلمات "ببخشيد" و "شايد" ، زياد استفاده مي کنند. به عنوان يک نتيجه، کارفرمايان و ديگر همکاران از آنها به عنوان افرادي بي استعداد ياد کرده و همکاري را با وي قطع مي کنند.

 

اعتماد به نفس پايين مي تواند منجر به افسردگي شود

برطبق تحقيقات دانشگاه شهر بازل Basel، اعتماد به نفس پايين با گذشت زمان مي تواند منجر به افسردگي شود. دکتر مادسن  Dr. Lars Madsen فيزيولوژيست، اضافه مي کند که اعتماد به نفس پايين، "يک عامل کليدي در پيشرفت و قوت افسردگي" است.

 

چگونه مي توان اعتماد به نفس را افزايش داد؟

همانطور که تا بحال متوجه شديد، اعتماد به نفس پايين يک مسئله ريشه اي عميق است و منجر به پيامدهاي فراواني مي شود.راه حل آن، کار ساده اي نيست، اما ممکن است. کليد اين است که از راه هاي مناسب استفاده کنيد.

 

همه اين توصيه هاي مثبت را ناديده بگيريد

اغلب مي شنويد که ديگران مي گويند: "مثبت باش" و يا "من تشويقت مي کنم"!....افراد افسرده مي دانند که هيچکدام از اينها کمکي نمي کند، اين فقط باعث مي شود آنها احساس بدي کنند.


همينطور در مورد افرادي که اعتماد به نفس پايين دارند، ديگران به سادگي مي گويند:"براي من تو فوق العاده هستي"، "تو واقعا عالي هستي"، "چرا از خودت بيشتر قدرداني نميکني؟"، و يا حتي بدتر "شما بايد بيشتر اعتماد به نفس داشته باشيد"هيچکدام از اينها اعتماد به نفس پايين را بالا نخواهد برد. در عوض افراد با اعتماد به نفس پايين، احساس ناراحتي يا حتي گناه از رفتار آنها مي کنند.

 

براي افزايش اعتماد به نفس، بايد در جاي ديگر تمرکز کنيد

اعتماد به نفس سالم، نياز به ظهور ماهرانه و ظريف دارد. افزايش اعتماد به نفس مانند شادي نيست که به محض آنکه به خودتون مي گوييد شاد باش، فورا شاد شويد. شما براي انجام اين کار به برخي از راه هاي خاص نياز داريد مانند پيگيري يک هدف که واقعا براي شما مهم است. هيچ راه مستقيم براي بهبود اعتماد به نفس وجود ندارد. اين بايد يک محصول جانبي رضايت کلي زندگي ما باشد.

بر طبق برطبق گفته هاي دکتر آبراهام ماسلو Abraham Maslow ، روانشناس: ، براي داير کردن يک زندگي واقعي و تکميل، شما بايد از 5 سطح نيازهاي اساسي انسان مراقبت کنيد.براي کمک به شما در درک بيشتر اين مدل روانشناختي، مي توانيد به نمودار زير مراجعه کنيد:

 


5 سطح نيازهاي اساسي انسان

 

5 سطح نيازهاي اساسي انسان:1. نياز به خودشکوفايي: ( اخلاق – خلاقيت – عدم تعصب – قبول حقايق – حل مشکلات خود بخودي)2. نيازهاي عزت : (عزت نفس – اعتماد به نفس – موفقيت – احترام گذاشتن به ديگران – دريافت احترام
به وسيله ديگران)3. نيازهاي تعلق / دوست داشتن : ( دوستي – خانواده – صميميت در ارتباط جنسي)4. نيازهاي سلامت : ( امنيت و ايمني : بدن – استخدام – منابع – اخلاق – خانواده – سلامت – استعداد)5. نيازهاي فيزيولوژيکي : ( تنفس – تغذيه – آب – ميل جنسي – خواب – *هموستاز – سيستم دفع)

*هموستاز= پيشگيري از هدررفتن خون از عروق سالم و توقف خونريزي از عروق صدمه ديده .

 

براي تمرکز بيشتر ما موارد فوق را براي رسيدن به رضايت از زندگي و در نتيجه آن افزايش اعتماد به نفس خلاصه کرده ايم و آنها را در اين ليست قرار داده ايم:

- ارتباط عميق با عزيزان- يک بدن سالم- احساس کنترل بر اوضاع- يک هدف پرمعني براي زندگي- به رسميت شناخته شدن و احترام ديدن از ديگران- احساس امنيت- خلاقيت

 

همانگونه که شما بتدريج، خود را با مهارتهايي براي کامل کردن نيازهاي اساسي خود مجهز ميکنيد، عزت نفس پايين خود را فراموش کرده و به ناگهان متوجه ميشويد .

همانطور که شما به تدريج مهارت هاي خود را براي برآورده ساختن نيازهاي فوق تدارک مي بينيد، و تمرکزتان را از مشکل اعتماد به نفس خود کنار گذاشته ايد، ناگهان متوجه خواهيد شد که به خودتان افتخار مي کنيد و آن احساسات بي ارزش بودن نسبت به خودتان از بين رفته است. در اين ميان متوجه مي شويد که ديگران نيز آنقدر که شما تصور مي کرديد، اعتماد به نفس بالايي ندارند، آنوقت است که به خودتان افتخار مي کنيد.






منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!